Slovenskí poslucháči budú mať výnimočnú šancu zaspomínať si na časy, keď Jiří Černý býval pravidelným hosťom bratislavských klubov.
Autor TASR
Bratislava 27. februára (TASR) – Známy a dlhoročný hudobný publicista Jiří Černý, nestor československej hudobnej žurnalistiky, 'hráč na gramofón', uvedie v Bratislave dva hudobné večery. Prvý v stredu 25. apríla v Kníhkupectve Artforum bude venovaný portrétu Deža Ursinyho. Druhý program vo štvrtok 26. apríla vo V-klube na Námestí SNP 12 bude patriť klasickému Ro(c)kovaniu, teda komponovanému hudobno-slovnému programu, v ktorom sa bude hovoriť nielen o hudbe.
Slovenskí poslucháči budú mať výnimočnú šancu zaspomínať si na časy, keď Jiří Černý býval pravidelným hosťom bratislavských klubov. Jeho posluchové programy vtedy niesli názov Antidiskotéka. Bývali vždy plné poslucháčov a nesmierne inšpirujúce v spoznávaní nových vecí, lebo vždy držal prst na tepe doby a dokázal z množstva nových hudobných nosičov zakaždým neomylne vybrať zaujímavé veci, ktoré obstáli na výbornú aj v skúške časom, ale i v nevšedných pohľadoch na veci známe a odkrývaní súvislostí.
Černého cesta k hudbe viedla tak trochu okľukou, po maturite na stavebnej priemyslovke, kde sa ocitol „vďaka“ tomu, že nebol prijatý na gymnázium (dôsledok toho, že odmietol vstúpiť do pionierskej organizácie), pokračoval v štúdiu žurnalistiky a češtiny na Karlovej univerzite. Od začiatku šesťdesiatych rokov pracoval ako športový novinár, šport patrí popri hudbe k jeho celoživotným láskam a je držiteľom titulu Železný muž. Až neskôr, keď hudba zvíťazila nad športom, sa zamestnal v týždenníku Mladý svět ako redaktor kultúrnej rubriky. Keď bol z ideologických dôvodov prepustený, ako novinár na voľnej nohe prešiel viacerými periodikami, a v každom zanechal výraznú stopu a desiatky skvelých článkov, ktoré vyšli v hudobných časopisoch Melodie, Gramorevue a v roku 1990 bol jedným zo zakladateľov a prvým šéfredaktorom časopisu Rock & Pop.
Roky mával i pravidelné rozhlasové programy, k najznámejším patrí hitparáda 12 na houpačce a program Desky načerno. Svojimi názormi a hudobnou dramaturgiou týchto programov výrazne ovplyvnil hodnotové kritéria a hudobný vkus viacerých generácií poslucháčov. Keď boli koncom šesťdesiatych rokov jeho programy z ideologických dôvodov zakázané a nebolo mu už umožnené prihovárať sa poslucháčom po celej republike prostredníctvom rozhlasových vĺn, Jiří Černý zaviedol nový typ publicistiky - posluchové programy, na ktorých sa netancovalo, ale počúvalo a hovorilo sa o hudbe a nielen o nej. A kým v oficiálnych médiách sa priestor takmer výlučne dával produkcii pre masy, ktorá často nespĺňala ani základné hodnotové kritéria, na antidiskotékach Jiří Černý svojou dramaturgiou a komentármi ku skladbám celkom opomínal komerčné kritériá.
TASR informovala PR manažérka Beáta Rožárová.
Slovenskí poslucháči budú mať výnimočnú šancu zaspomínať si na časy, keď Jiří Černý býval pravidelným hosťom bratislavských klubov. Jeho posluchové programy vtedy niesli názov Antidiskotéka. Bývali vždy plné poslucháčov a nesmierne inšpirujúce v spoznávaní nových vecí, lebo vždy držal prst na tepe doby a dokázal z množstva nových hudobných nosičov zakaždým neomylne vybrať zaujímavé veci, ktoré obstáli na výbornú aj v skúške časom, ale i v nevšedných pohľadoch na veci známe a odkrývaní súvislostí.
Černého cesta k hudbe viedla tak trochu okľukou, po maturite na stavebnej priemyslovke, kde sa ocitol „vďaka“ tomu, že nebol prijatý na gymnázium (dôsledok toho, že odmietol vstúpiť do pionierskej organizácie), pokračoval v štúdiu žurnalistiky a češtiny na Karlovej univerzite. Od začiatku šesťdesiatych rokov pracoval ako športový novinár, šport patrí popri hudbe k jeho celoživotným láskam a je držiteľom titulu Železný muž. Až neskôr, keď hudba zvíťazila nad športom, sa zamestnal v týždenníku Mladý svět ako redaktor kultúrnej rubriky. Keď bol z ideologických dôvodov prepustený, ako novinár na voľnej nohe prešiel viacerými periodikami, a v každom zanechal výraznú stopu a desiatky skvelých článkov, ktoré vyšli v hudobných časopisoch Melodie, Gramorevue a v roku 1990 bol jedným zo zakladateľov a prvým šéfredaktorom časopisu Rock & Pop.
Roky mával i pravidelné rozhlasové programy, k najznámejším patrí hitparáda 12 na houpačce a program Desky načerno. Svojimi názormi a hudobnou dramaturgiou týchto programov výrazne ovplyvnil hodnotové kritéria a hudobný vkus viacerých generácií poslucháčov. Keď boli koncom šesťdesiatych rokov jeho programy z ideologických dôvodov zakázané a nebolo mu už umožnené prihovárať sa poslucháčom po celej republike prostredníctvom rozhlasových vĺn, Jiří Černý zaviedol nový typ publicistiky - posluchové programy, na ktorých sa netancovalo, ale počúvalo a hovorilo sa o hudbe a nielen o nej. A kým v oficiálnych médiách sa priestor takmer výlučne dával produkcii pre masy, ktorá často nespĺňala ani základné hodnotové kritéria, na antidiskotékach Jiří Černý svojou dramaturgiou a komentármi ku skladbám celkom opomínal komerčné kritériá.
TASR informovala PR manažérka Beáta Rožárová.