Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Bratislavský kraj

M. Ftáčnik po neúspechu opäť predkladá poslancom parkovaciu politiku

Ilustračné foto Foto: TASR/Tomáš Halász

Systém parkovacej politiky by mal uprednostniť Bratislavčanov pred vodičmi, ktorí do mesta len dochádzajú.

Bratislava 4. marca (TASR) – Bratislavské mestské zastupiteľstvo bude vo štvrtok (6.3.) opäť rokovať o novom systéme parkovania v hlavnom meste. Po tom, čo poslanci v januári novú parkovaciu politiku neodsúhlasili, primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) ju predkladá na marcové rokovanie znova. Klub Smer-SD už avizuje, že svoje stanovisko za uplynulé týždne nezmenil, klub KDH zatiaľ zámery prezradiť nechce. V januári však tvrdil, že tento rok nové parkovanie nepodporí.

Po dvoch rokoch diskusií malo zastupiteľstvo novú parkovaciu politiku formálne spustiť koncom januára. Poslanci mali pritom schváliť dva dokumenty. Za dodatok k štatútu mesta ich však zahlasovalo len 19 z 36 prítomných, hlasovanie o všeobecne záväznom nariadení (VZN) o parkovaní, ktoré malo nasledovať, tak primátor stiahol. "Som prekvapený, bez rozpravy, bez argumentov, proste to len neprešlo," reagoval po rokovaní Ftáčnik. Neskôr projekt, ktorý "skrachoval na úrovni zastupiteľstva", označil starosta Petržalky Vladimír Bajan za politikárčenie poslaneckých klubov.

Názory na novú parkovaciu politiku sú stále nejednotné

Nový systém parkovania v januári nepodporili klub KDH ani sociálni demokrati. Predseda ich poslaneckého klubu Slavomír Drozd dnes vraví, že rokovania síce odvtedy prebehli, ale keďže podporu všetkých mestských častí materiál stále nemá, Smer-SD nebude hlasovať inak. "Klub Smer-SD si stojí za svojím stanoviskom z januára tohto roka a parkovaciu politiku Bratislavy bez podpory mestských častí neodsúhlasí," potvrdil Drozd pre TASR. Schváliť VZN totiž odporučilo len šesť mestských častí, medzi ktorými bolo Staré a Nové Mesto, Devín, Petržalka, Jarovce a Rusovce. S dokumentom nesúhlasilo desať, Čunovo VZN ani neprerokovalo. "Ak budeme mať všetky súhlasné stanoviská, tak zahlasujeme. Úlohou primátora je ostatné mestské časti presvedčiť," podotkol Drozd v januári.

Ako bude na druhýkrát hlasovať klub KDH, predsedníčka Jarmila Tvrdá prezradiť nechcela. "Dozviete sa vo štvrtok," odkázala. Po hlasovaní v januári však zdôraznila, že nová parkovania politika ešte nie je dostatočne pripravená. "Desať mestských častí s tým nesúhlasí, neexistuje jednotný vizuál, parkovné sa nám zdá pre občanov drahé. Myslíme si, že to treba dopracovať a spustiť na začiatku ďalšieho volebného obdobia," uviedla s tým, že tento rok už klub materiál nepodporí.

Obyvatelia mesta so zavedením parkovacieho systému súhlasia

Riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy tvrdí, že primátor predkladá materiály po konzultácii so starostami štyroch mestských častí, kde sa má nové parkovanie v prvej etape spustiť. "Ak poslanci z akýchkoľvek dôvodov odmietnu prijatie dokumentov, primátor bude túto agendu považovať v tomto volebnom období za uzatvorenú," povedal pre TASR. Neprijatie dokumentov by podľa Andrassyho vnímal Ftáčnik ako sklamanie a nevypočutie názoru Bratislavčanov. "Na základe výsledkov sociologického prieskumu, ktorý sa uskutočnil v rámci projektu UNDP/GEF Udržateľná doprava v Bratislave, viac ako tri štvrtiny ľudí (76 percent) žijúcich v Bratislave a tých, čo do mesta prichádzajú študovať a pracovať, súhlasí so zavedením takéhoto rezidenčného parkovacieho systému," píše primátor, ktorý k novému systému parkovania zverejnil pár dní pred hlasovaním v zastupiteľstve v pondelok (3.3.) aj blog.

Systém parkovacej politiky by mal v prvom rade uprednostniť Bratislavčanov pred vodičmi, ktorí do hlavného mesta len dochádzajú. Rezidenti by si mali zakúpiť parkovaciu kartu za 30 eur ročne, s ktorou by mohli odstaviť autá vo svojej mestskej časti, nerezidenti by parkovali za 2 eurá na hodinu. Z tejto sumu by Bratislavčania z iných mestských časti dostali polovičnú zľavu.