Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 23. apríl 2024Meniny má Vojtech
< sekcia Ekonomika

Skutočným problémom rozvoja cestnej siete je nedostatok financií

Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván

Rezort dopravy takto reagoval na model financovania výstavby a opráv ciest, ktorý predstavil na dnešnej tlačovej konferencii Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvu (IDH).

Bratislava 11. apríla (TASR) - Riešením zlého stavu ciest na Slovensku nie je podľa ministerstva dopravy len presúvanie peňazí "z jednej škatuľky do druhej". Nevyhnutné je podľa rezortu zvýšenie celkového objemu peňazí, ktoré sa do ciest každoročne investujú.

"Riešenie tohto problému návrh Ondreja Mateja podľa zverejnených informácií neprináša," skonštatoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Rezort dopravy takto reagoval na model financovania výstavby a opráv ciest, ktorý predstavil na dnešnej tlačovej konferencii Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvu (IDH).

"Financovanie výstavby a opráv ciest z prostriedkov štátneho rozpočtu z kapitoly ministerstva dopravy je už aj v súčasnosti účelovo určené na plnenie zámerov a cieľov programov schválených vládou približne v sumách, ktoré spomínal Matej," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Názory Mateja tak považuje za "štandardné stanovisko opozičného politika". Ondrej Matej je totiž členom prezídia opozičnej SDKÚ-DS. "Ak mal Matej návrh, ako vyriešiť financovanie ciest, mohol ho predstaviť a presadiť v čase, kedy jeho materská strana SDKÚ-DS bola najsilnejšou vládnou stranou a on bol poslancom NR SR a poradcom bývalej premiérky," dodal Kóňa. Akékoľvek konštruktívne návrhy na rozvoj dopravnej siete však ministerstvo podľa jeho slov rado zváži.

Podľa Mateja by financovaniu výstavby a opráv všetkých druhov ciest na Slovensku pomohlo poupratovanie v jednotlivých zdrojoch peňazí, ktoré má štát k dispozícii. A tiež nasmerovanie financií, ktoré štátna pokladnica získava od vodičov priamo do ciest.

Stačilo by podľa neho, aby štát ročne vložil do ciest 200 miliónov eur a ostatné financie by získal z eurofondov, mýta a diaľničných nálepiek a tiež z cestnej dane. Len by tieto zdroje účelovo viazal, aby sa používali výlučne na cesty. Spolu by to ročne predstavovalo podľa IDH zdroje v objeme 1,7 miliardy eur.