< sekcia Ekonomika

EÚ presadzuje jasnejšie a transparentnejšie ceny pri požičiavaní áut

Foto: TASR/AP

Autopožičovne sa zaviazali zahrnúť všetky poplatky do celkovej ceny rezervácie.

Brusel 25. marca (TASR) - Európska komisia (EK) v pondelok oznámila, že na jej výzvu a na žiadosti zo strany orgánov EÚ na ochranu spotrebiteľa sa päť najväčších autopožičovní v Európe rozhodlo pre zmenu spôsobov, akým prezentujú ceny za požičanie áut.

Na uvedenú výzvu zareagovali spoločnosti Avis, Europcar, Enterprise, Hertz a Sixt, zásluhou čoho by ceny za požičiavanie áut pre spotrebiteľov mali byť naplno transparentné.

Podľa EK však uvedené spoločnosti nesplnili všetky svoje záväzky v plnom rozsahu. Komisia a orgány EÚ na ochranu spotrebiteľa preto nemôžu skonštatovať, že autopožičovne plne dodržiavajú predpisy EÚ o ochrane spotrebiteľa.

V pondelňajšom hodnotení EK sa uvádza, že spoločnosti Enterprise a Sixt už uskutočnili všetky požadované zmeny. Spoločnosť Avis sa zaviazala vykonať zostávajúce zmeny do mája 2019. Europcar, ktorej súčasťou je aj spoločnosť Goldcar, uskutoční zvyšné zmeny do júna 2019. Požičovňa Hertz sa zaviazala, že všetky potrebné zmeny vykoná najneskôr do konca prvého štvrťroka 2020.

Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová pripomenula, že vďaka tlaku EÚ sa zákazníci pri preberaní kľúčov od prenajatého auta nestretnú s nepríjemnými prekvapeniami a nebudú musieť platiť neplánované dodatočné náklady alebo čítať zložité zmluvy. "Chcem, aby si európski spotrebitelia svoje dovolenky čo najviac užili a nemuseli sa obávať nepríjemných prekvapení pri konečnom vyúčtovaní," uviedla.

Autopožičovne sa zaviazali zahrnúť všetky poplatky do celkovej ceny rezervácie. Cena ponúknutá spotrebiteľom na webovej stránke tak bude aj konečnou cenou so všetkými dodatočnými nákladmi, akými sú osobitné poplatky za dotankovanie, letiskové poplatky, príplatky za mladých vodičov alebo poplatok za vrátenie auta na inom mieste. Tiež musia jasne opísať základné služby zahrnuté do prenájmu v obchodných podmienkach, a to vo všetkých jazykoch daného štátu. Cenová ponuka musí tiež jasne uvádzať podrobné informácie o voliteľných službách a ich cene, najmä o poistení pre prípad nehody, čím sa zníži spoluúčasť pri poškodení auta. Tiež by malo byť jasne uvedené, aké poškodenie je zahrnuté v základnej cene za prenájom a najmä, čo by ešte musel doplatiť vodič. Pri doplnkovom poistení alebo poistení pre prípad nehody musí mať spotrebiteľ jasné informácie o tom, na čo sa vzťahuje alebo nevzťahuje ešte pred tým, než si ho prikúpi.

Európska komisia upozornila, že bude vykonanie zostávajúcich zmien pozorne sledovať. Hoci na spoločnosti, ktorých sa táto aktivita týka, pripadajú dve tretiny prenájmov osobných áut v EÚ, dôležitú úlohu na tomto trhu zohrávajú aj ďalší obchodníci, napríklad sprostredkovatelia a menšie spoločnosti. Spomínané orgány a Európska komisia budú naďalej sledovať všetkých hráčov na trhu, aby zabezpečili, že plne dodržiavajú pravidlá EÚ na ochranu spotrebiteľa.

Spravodajca TASR Jaromír Novak