Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

K reforme finančnej správy bolo vznesených 115 zásadných pripomienok

Na archívnej snímke prezident Finančnej správy SR František Imrecze. Foto: TASR/Martin Baumann

Návrh zákona pripravilo Ministerstvo financií SR, ktoré v súčasnosti vyhodnocuje vznesené pripomienky.

Bratislava 17. augusta (TASR) - K návrhu zákona, ktorým sa má zreformovať finančná správa, bolo vznesených 340 pripomienok, z toho 115 bolo zásadných. Viaceré výhrady k novej legislatíve malo napríklad Ministerstvo vnútra (MV) SR, Ministerstvo obrany SR, Národná banka Slovenska, Generálna prokuratúra SR, ale aj zástupcovia zamestnávateľov, či odborári.

Návrh zákona pripravilo Ministerstvo financií (MF) SR, ktoré v súčasnosti vyhodnocuje vznesené pripomienky. Upraviť má fungovanie finančnej správy a všetky jej kompetencie, zjednotiť sa má fungovanie oboch zložiek finančnej správy, ktoré sa budú riadiť jednotnými pravidlami. Zjednotí sa aj prijímanie budúcich príslušníkov finančnej správy a obsadzovanie riadiacich pozícií. Zmeny nastanú i v odmeňovaní príslušníkov finančnej správy, ktorí by mali byť podľa MF SR lepšie zaplatení, než v súčasnosti.

S návrhom zákona ako s celkom nesúhlasí Odborový zväz polície v Slovenskej republike. "Zastávame názor, že prijatie zákona v predloženom znení je nesystémový krok, pretože sa prvýkrát spájajú dva druhy štátnych služieb (ozbrojené a neozbrojené zložky) do jedného zákona o štátnej službe. To vnáša chaos do platných zákonov upravujúcich štátnu službu," uviedli odborári. Zamestnanci finančnej správy, ktorí sú už dnes zamestnancami v štátnej službe, by boli podľa odborárov zároveň výraznejšie platovo ohodnotení v porovnaní so štátnymi zamestnancami v štátnej službe v iných rezortoch. "To by vyvolávalo negatívne reakcie dotknutých," tvrdí zväz.

Ministerstvo práce zase navrhuje upraviť kolízie pri sociálnom poistení, ktoré vzniknú v dôsledku zavedenia dvojrežimového služobného pomeru príslušníkov finančnej správy. Upozornilo na viaceré situácie, ktoré môžu viesť k výraznému a nezamýšľanému zhoršeniu postavenia neozbrojených príslušníkov finančnej správy, resp. k duplicitnému čerpaniu prostriedkov zo systému sociálneho poistenia a sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov. Rezort práce tiež žiada, aby bolo zachované poskytovanie osobných údajov Sociálnej poisťovni v pôvodnom režime, teda bez podania písomnej žiadosti.

Rezort vnútra má výhrady k definovaniu poslania finančnej správy. V návrhu zákona sa totiž uvádza, že finančná správa chráni fiškálne a obchodno-politické záujmy SR a Európskej únie (EÚ) a plní ťažiskové a nezastupiteľné úlohy v oblasti bezpečnosti a ochrany SR, EÚ a ich obyvateľov, ako aj úlohy pri ochrane spoločného vnútorného trhu Únie. MV SR ale tvrdí, že nie je zrejmé, čo všetko je možné si pod týmto slovným spojením predstaviť a o akú oblasť bezpečnosti a ochrany vlastne ide. Ministerstvo poukázalo na to, že finančná správa neplní a ani nemá plniť žiadne úlohy v oblasti bezpečnosti a ochrany SR, keďže v týchto oblastiach má plniť úlohy Ministerstvo vnútra SR a Ministerstvo obrany SR. "Policajný zbor je ozbrojeným bezpečnostným zborom a ozbrojení príslušníci finančnej správy ani nemôžu tvoriť ozbrojený bezpečnostný zbor. Nie je možné, ani potrebné, aby v podstate v tej istej oblasti pôsobili a plnili rovnaké úlohy dva rôzne subjekty patriace pod rôzne ministerstvá," upozornilo MV SR. Rezort mal tiež pripomienku k plneniu niektorých úloh Kriminálneho úradu finančnej správy. "Nie je dôvod a nie je to ani potrebné, aby finančná správa pôsobila v tej istej oblasti boja s trestnou činnosťou v súvislosti s odhaľovaním trestných činov a zisťovaním ich páchateľov, v ktorej nemá oprávnenie viesť trestné konanie, a ktorá patrí do pôsobnosti Policajného zboru. Finančná správa má plniť úlohy vo vlastnej oblasti, ktorá nezasahuje do pôsobnosti Policajného zboru. Nie je potrebné a ani účelné vytvárať dva rozdielne subjekty (Policajný zbor a finančnú správu), ktoré budú pôsobiť v tej istej oblasti," priblížilo ministerstvo.

Viaceré subjekty tiež navrhujú, aby sa do zákona doplnilo, ktoré osoby môžu odmietnuť poskytnutie informácií. "Považujeme za nevyhnutné do návrhu zákona doplniť formou odkazu na príslušné právne predpisy ďalšie subjekty, ktoré môžu odmietnuť poskytnúť informácie, ak sú viazané povinnosťou mlčanlivosti vyplývajúcej zo samotného výkonu svojho povolania, napr. notári, daňoví poradcovia, advokáti," uviedol Klub 500.

Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) navrhuje doplniť, aby riaditeľ daňový úrad nielen riadil, ale aby bol aj zodpovedný za jeho činnosť. "Príslušník finančnej správy je pri plnení úloh finančnej správy povinný dbať, aby v súvislosti s tým nevznikla inej osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jej práv a slobôd neprekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie sledovaného účelu a dbať na zachovávanie práv a právom chránených záujmov dotknutých osôb," doplnila RÚZ.