Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Košický kraj

RICHARD RAŠI: Rybník starostom musia vypustiť sami Košičania

Košický primátor Richard Raši (Smer-SD) v TABLET.TV. Foto: TABLET.TV

Košický primátor Richard Raši plánuje začiatkom roka 2016 celokošické referendum. Povedal to v diskusii na TABLET.TV. Vyjadril sa aj k centru rozkopanému kvôli električkám a Luníku IX.

Bratislava 22. apríla (Teraz.sk) – Nie je štandardné, že Bratislava má 17 mestských častí a Košice, ktoré sú druhým najväčším slovenským mestom, ich majú až 22. Snaha dohodnúť sa s dvadsiatimi dvoma košickými starostami na tom, že by sa niektoré mestské časti zlúčili, však v minulom volebnom období vyšla naprázdno. V tomto období chce preto primátor Richard Raši (Smer-SD) postupovať inak. Povedal to v diskusii na TABLET.TV, venovanej rekapitulácii prvých sto dní vo funkcii.

„Môj názor je, že mestských častí by nemalo byť viac ako polovica súčasného počtu,“ povedal Raši s tým, že podľa neho podobne uvažuje aj väčšina Košičanov. Na zablokovanie zlučovania dvoch mestských častí však stačí tridsaťpercentná účasť a negatívny výsledok miestneho referenda v jednej z nich. Aj vzhľadom na neochotu starostov túto otázku riešiť, podľa Rašiho cesta k zníženiu mestských častí na základe dnešnej legislatívy reálna nie je.

Ryby si podľa neho nikdy dobrovoľne nevypustia vlastný rybník. „Preto rybník musia vypustiť Košičania,“ povedal. Parlamentné voľby v roku 2016 by Košice mohli podľa Rašiho využiť aj na referendum o mestských častiach. Referendum by prebehlo na celomestskej úrovni a jeho výsledok by potom dal legitimitu ďalšiemu rozhodnutiu parlamentu.

„Riešenie je jednoznačne legislatívne, teda zmenou zákona o meste Košice,“ zdôraznil Raši.



V diskusii sa vyjadril aj k vývoju na Luníku IX. Ak chcú obyvatelia Luníka IX. čerpať zo solidarity Košičanov, musia ich podľa Rašiho presvedčiť, že sa aj sami snažia niečo urobiť so svojimi životmi. „Zákony musia platiť pre všetkých,“ zdôraznil. Dodal, že „integrovať marginalizovanú komunitu sa nedá inak, iba tak, že ju väčšina akceptuje“.

Aj na Luníku IX. je však podľa neho možné vidieť určité pozitívne trendy. Keď v roku 2010 v Košiciach začínal, na Luníku IX. platila podľa Rašiho za elektrinu len tretina obyvateľov a takmer nikto neplatil nájomné. Dnes už takmer dve tretiny obyvateľov sídliska platia nájomné aj elektrinu a splácajú aj staré dlhy. „Verím, že do konca roka to číslo dotiahneme niekde k 90 percentám. Samozrejme, vždy budeme mať na Luníku IX. obyvateľov, ktorí ignorujú všetky pravidlá, ale tí budú musieť znášať následky svojho konania,“ vyhlásil Raši.

„Riešenie bolo pomerne razantné a niekedy tvrdé,“ priznal. Napríklad elektrinu si obyvatelia Luníka IX. predplácajú na kredit a keď sa minie, automaticky sa rodine prúd vypne. Pomáhať sa im mesto snaží najmä zo zdrojov Európskej únie určených pre marginalizované komunity. Pre rodiny bez dlhov, ktoré platia nájomné vďaka týmto fondom napríklad vznikla šanca presťahovať sa zo starých panelákov do nového bytového domu.

Raši komentoval aj sťažnosti Košičanov na rozkopané centrum mesta, kde sa rekonštruujú električkové trate a požiadal ich v tejto súvislosti o trpezlivosť.

Hodnota celej rekonštrukcie podľa neho dosahuje výšku polovice bežného rozpočtu mesta za rok a našťastie je možné financovať ju z európskych zdrojov. „Podmienkou je vyčerpať tieto prostriedky Európskej únie v tomto roku. Je to jedinečná šanca, mohli sme to urobiť len teraz a naraz,“ zdôraznil Raši. Pripomenul, že ide o zdroje z končiaceho sa programovacieho obdobia a v takejto podobe sa už nebudú opakovať. „Mali sme dve možnosti. Buď zastaviť električkovú dopravu v Košiciach, alebo využiť eurofondy z dobiehajúceho programovacieho obdobia,“ podčiarkol Raši.

Čo sa týka termínu dokončenia rekonštrukcie, stále podľa neho platí termín 31. júl. Ak by tento termín z objektívnych dôvodov nemohol byť dodržaný, existujú možnosti predĺžiť ho. Raši je v každom prípade presvedčený, že do konania Medzinárodného maratónu mieru v októbri 2015 bude hotová nie len rekonštrukcia električkových tratí, ale aj všetky práce súvisiace s úpravou prostredia.