Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Kultúra

A. HRABUŠICKÝ: Viliam Malík bol prvý skutočný slovenský dokumentarista

Viliam Malík Foto: TASR/Pavel Neubauer

Výstava v SNG prezentuje približne 160 fotografií priekopníka modernej fotografie na Slovensku.

Bratislava 21. apríla (TASR) - Retrospektívnu výstavu Viliam Malík 1912 - 2012 sprístupnili tento týždeň v Slovenskej národnej galérii (SNG).

Venovaná je jednému z hlavných predstaviteľov modernej fotografie na Slovensku 30. a 40 rokov minulého storočia. "Jeho fotografia na prvý pohľad nevyzerá zvlášť pozoruhodne, nemá výrazný rukopis. Musíte tých fotografií vidieť viac, aby ste ocenili, čo do fotografie priniesol," povedal v rozhovore pre TASR kurátor výstavy Aurel Hrabušický.

Historik umenia vidí výnimočnosť Malíkovho diela v jeho komplexnosti. "Bol prvý skutočný slovenský dokumentarista, prinášal svedectvá z veľmi rôznorodých oblastí života," doplnil na margo autora a jeho fotografií, ktoré ponúkajú sociálne, mestské, vidiecke, aj kritické pohľady. Viliam Malík sa výstavy, ktorá pôvodne mala osláviť sté výročie jeho narodenia, nedožil. Zomrel vlani v januári. Priaznivci fotografie a slovenskej histórie však môžu obdivovať jeho práce, v ktorých dokazuje i to, že sa zaujímal aj o výdobytky novej techniky. "Postupne vytvoril fotografický, ale aj filmový obraz Slovenska. Jeho prednosť bola nie v jeho fotografickej výnimočnosti, aj keď vedel komponovať, ale v jeho dokumentaristickej komplexnosti. V období do 60. rokov nemal partnera v tomto smere," podčiarkol kurátor.

Viliam Malík
Foto: TASR
Viliam Malík mal svoju prvú autorskú výstavu až v roku 1995 ako 83-ročný, Hrabušický to zdôvodnil slovami. "Napriek tomu, že bol komunista, nerobil tie veci, ktoré sa požadovali. Nemal chuť to robiť, tak sa potichu vytratil a keď prišla otvorená spoločnosť, tak sa znova vynoril, akoby ho pokropili živou vodou, bol to zvláštny úkaz."

Výstava v SNG prezentuje približne 160 fotografií priekopníka modernej fotografie na Slovensku. Pozoruhodné sú zvlášť Malíkove najväčšie cykly, na ktorých pracoval okolo roku 1945 - bombardovanie Bratislavy a jeho následky či cyklus Repatrianti, v ktorom zachytával veľké presuny ľudí súvisiace s koncom druhej svetovej vojny.

Výstava po prvý raz predstavuje aj osem videozáznamov vytvorených z pôvodných krátkych 8 a 16 mm filmov, čiernych aj farebných. Práve tieto farebné Malíkove dokumentárne záznamy dobových udalostí patria medzi rarity. "Zaujímavé na ňom je, že ho všetko zaujímalo. Mal zmysel pre dramatické momenty našej histórie, zvlášť druhej svetovej vojny, jeho fotografické cykly patria medzi najotriasajúcejšie svedectvá z tej doby," poznamenal Aurel Hrabušický k širokému spektru tém autora, ktorý od roku 1936 externe spolupracoval s Československou tlačovou kanceláriou ako filmár aj fotoreportér, zaznamenával udalosti v Bratislave a v širšom okolí. "Ale radšej fotografoval Vysoké Tatry, kvety, rozkvitnuté stromy, ľudí vnímal z veľkej diaľky. Tešil sa zo všetkého stvoreného," dodal.

Prvú retrospektívnu výstavu fotografickej tvorby Viliama Malíka (21. 11. 1912 - 19. 1. 2012) v SNG sprevádza monografická publikácia. Expozícia je verejnosti prístupná v Esterházyho paláci na 3. poschodí do 14. júla.