Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 3. máj 2024Meniny má Galina
< sekcia Kultúra

Hudobný fond ocenil osobnosti slovenskej hudobnej scény za rok 2017

Na snímke ocenení zľava skladateľ a dirigent dychovej hudby Pavel Šiansky, koncertný organista Marek Vrábel, pani Eva Gregušová, mama jazzovej speváčky Hanky Gregušovej, hudobná teoretička a pedagogička Tatiana Pirníková, hudobný skladateľ Vladimír Bokes a folklorista Ondrej Molota pózujú počas slávnostného udeľovania cien Hudobného fondu 2017, v Bratislave 3. októbra 2017. Foto: TASR/Dano Veselský

Šesť osobností slovenskej hudobnej scény za výrazné výkony v roku 2017 a dlhoročný prínos v oblasti vážnej hudby, folklóru, džezu a dychovej hudby dostalo prestížne hudobné ceny.

Bratislava 3. októbra (TASR/TERAZ.sk) – Hudobný fond ocenil dnes na slávnostnom stretnutí v bratislavskom Zichyho paláci šesť osobností slovenskej hudobnej scény za výrazné výkony v roku 2017 a dlhoročný prínos v oblasti vážnej hudby, folklóru, džezu a dychovej hudby.

Cenu Jána Levoslava Bellu si prevzal hudobný skladateľ Vladimír Bokes (1946, Bratislava) za skladbu Missa posoniensis, op. 55. Ťažisko Bokesovej tvorby spočíva v orchestrálnej a komornej tvorbe.



Cena Frica Kafendu patrí koncertnému organistovi Marekovi Vrábelovi (1973, Košice) za výnimočné interpretačné výkony a sústavnú prezentáciu slovenskej organovej tvorby doma i v zahraničí. Jeho interpretačný prejav sa opiera o zdatný technický fond a výrazné muzikantské cítenie. Pravidelne premiérovo uvádza diela súčasných slovenských skladateľov, je umeleckým riaditeľom Bratislavského organového festivalu.

Hudobná teoretička a pedagogička Tatiana Pirníková si prevzala Cenu Jozefa Kresánka za publikáciu Umelec a intelektuál v zrkadle času, ktorá je objektívnym faktografickým spracovaním osobností a procesov vývoja hudobného života druhej polovice 20. storočia na Slovensku. Jej vedecká činnosť je zameraná na pedagogickú interpretáciu umeleckého diela, polyestetickú a integratívnu umeleckú pedagogiku, hudbu pre deti a mladých, hudobnú analýzu a teoretickú reflexiu súčasnej hudby.

"Je to monografia o Otovi Ferenczym, hudobnom skladateľovi, ktorý sa narodil v roku 1921, to znamená, že prežil všetky peripetie 20. storočia, ktoré ho zachytili vždy v nejakej pozícii, či už ako študenta, pedagóga, rektora VŠMU. Mojou ambíciou bolo cez jeho životný príbeh snažiť sa pochopiť tú dobu, v ktorej žil, pretože to nie je len osud jedného človeka, ale ide o spôsob života intelektuálov, ktorí sa museli v tých dobách boriť s rôznymi problémami," povedala pre TASR k ocenenej knihe jej autorka Tatiana Pirníková.

Cenu Ladislava Martoníka získala jazzová speváčka Hanka Gregušová (1980, Bratislava) za vynikajúce interpretačné výkony. Už viac ako desať rokov vystupuje na domácej aj zahraničnej scéne, kde sa prezentuje tmavým, hlboko posadeným hlasom a hudobným spojením jazzu so soulom. Na svojom konte má dva vydané sólové albumy. Cenu prevzali rodičia, pretože speváčka je v týchto dňoch na turné v Kanade.

Folklorista, zberateľ piesní a huslista Ondrej Molota (1949, Fiľakovo) dostal cenu Pavla Tonkoviča za mimoriadny celoživotný prínos do folklórneho umenia na Slovensku a v zahraničí. Ľudová hudba Ďatelinka sa vďaka nemu stala fenoménom slovenskej kultúry a jej reprezentácie vo svete.

Cenu Karola Pádivého si prevzal skladateľ a dirigent dychovej hudby Pavel Šianský (1956, Brno) za dlhoročnú úspešnú skladateľskú, dirigentskú a pedagogickú prácu pre rozvoj dychovej hudby na Slovensku, laureátstvo v autorských súťažiach Novomestská nota a množstvo kompozícií pre dychové hudby na Slovensku. Je autorom približne 150 skladieb a 150 úprav pre malé a veľké dychové orchestre.



"Ceny začal Hudobný fond udeľovať už v roku 1964, po revolúcii k počiatočným trom-štyrom cenám pribudli ďalšie, takže v súčasnosti Hudobný fond udeľuje ceny prakticky vo všetkých hudobných žánroch. Sú to ceny pre ľudí, ktorí významnou mierou prispeli k rozvoju slovenskej hudby za uplynulý rok alebo za celoživotné dielo, každý vo svojej oblasti. Hudobný fond pri výbere ocenených sa spolieha na návrhy jednotlivých komisií, ktoré pri Hudobnom fonde pracujú, alebo profesijných združení, akými sú Slovenská jazzová spoločnosť či Spolok hudobného folklóru," uviedol pre TASR riaditeľ Hudobného fondu Matúš Jakabčic.