Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Kultúra

V Bratislave vystavujú moravskí maliari veľkoplošné obrazy

Z galérie Guba sa na pol roka, do konca októbra, stal moravský dom maľby, povedal na utorkovej (15.5.) vernisáži kurátor výstav Marko Vrzgula.

Bratislava 16. mája (TASR) – Slovnou hračkou BRBAGUBA nazvali svoju trojvýstavu v bratislavskej galérii Guba výtvarníci pôsobiaci v Brne. Okrem manželskej dvojice Eva a Ján Spěváčkovci prezentuje výber z niekoľkých cyklov na Morave žijúci Zvolenčan Samuel Paučo.

"Z galérie Guba sa na pol roka, do konca októbra, stal moravský dom maľby," povedal na utorkovej (15.5.) vernisáži kurátor výstav Marko Vrzgula.

Všetci traja umelci sú absolventi Fakulty výtvarných umení Vysokého učenia technického (FVU VUT) v Brne. Na výstavu dodali prevažne veľkoplošné diela. Najväčší obraz Saténové blues s rozmermi 1,8x7 metrov je od Evy Spěváčkovej (1980). Je s tematikou každodennej reality podobne ako obrazy Polštářová válka, Nákupy, Přehoz, Nedopitý kafe a ďalšie.

"Prevažná časť maliarskeho úsilia Jána Spěváčka (1973) súvisí s krajinomaľbou. V nej nadväzuje na českú krajinársku školu. Od roku 1998 sa jeho záujem sústreďuje na fenomén vodnej hladiny, ktorý spracúva na veľkých formátoch expresívnym zásahom, keď farba steká, kvapká a leje sa vo formálnej jednote s námetom," predstavil jeho tvorbu Vrzgula. Potvrdzujú to obrazy Poškrábaná hladina, Mokré radosti, Po dešti, Zamrzlá řeka, Podzimní kaluž a desiatky ďalších prevažne na ploche štyri štvorcové metre.

Kým táto maliarska dvojica má na Slovensku výstavnú premiéru, Paučo (1986) sa už prezentoval v rodnom Zvolene a ďalších sedem samostatných výstav mal v českých mestách. Od roku 2010 je asistentom na FVU VUT v Brne. Na výstave v Gube predstavuje retrospektívu trojročného snaženia, ktoré označuje vlastným termínom "riadená náhoda".

Vedľa veľkoformátových abstrakcií, ktoré vznikajú rytmizovaním a prekrývaním farebných plôch, sú tam obrazy z cyklu Print Painting maľované odtlačovaním plátna na plátno, séria Foot Paintings, kedy doslova vstupuje do obrazu a maľuje horské masívy viac nohami ako rukami. V cykle Behind the Curtain spája ornamentálny charakter horských horizontov s abstraktným ornamentom a obrazy z cyklu X-paintings, v ktorých sa moment negácie obrazu stáva jeho zásadným estetickým prvkom.