Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Magazín

Osud mamutov možno spečatil obrovský meteorit

Foto: TASR/AP

Londýn 22. mája (TASR) - Výbuch veľkého meteoritu v zemskej atmosfére mohol spečatiť osud mamutov a ďalších charakteristických zástupcov megafauny ľadovej doby, ktorí vyhynuli pred približne 12-tisíc rokmi.

Vyplýva to z novej medzinárodnej štúdie, o ktorej záveroch informovali britské noviny Daily Telegraph.

Vedci pri prieskume 18 archeologických nálezísk na štyroch svetových kontinentoch našli dôkazy nasvedčujúce tomu, že zhruba pred 12.800 rokmi explodoval v zemskej atmosfére obrovský meteorit. Do atmosféry sa tak podľa nich dostali milióny ton prachu a popola, čo spôsobilo náhle a výrazné zmeny globálnej klímy.

Autori štúdie, zverejnenej v odbornom časopise Proceedings of the National Academy of Sciences, pritom argumentujú nálezom veľkého množstva miniatúrnych uhlíkových guľôčok, ktoré podľa nich vznikli pri tavení skál za vysokých teplôt (viac ako 2200 stupňov Celzia).
Na snímke ruskej televízie NTV, telo mŕtveho mamutieho mláďa, ktoré našli v máji zamrznuté na Sibíri v meste Salechard, 11. júla 2007.
Foto: TASR/AP

Takzvané sferuly sa našli na všetkých skúmaných lokalitách z obdobia konca ľadovej doby. Vedci dospeli k záveru, že tieto útvary vznikli následkom tepelných a tlakových vĺn, ktoré vyvolal "mimozemský objekt" prechádzajúci atmosférou.

"Dopad telesa spred 12.800 rokov je paralelný s závažnými environmentálnymi udalosťami, vrátane prudkého ochladenia v období mladšieho dryasu a rozsiahleho vyhynutia časti megafauny z konca pleistocénu," konštatoval šéf vedeckého tímu James Wittke z Northern Arizona University.

Teória o hromadnom vyhynutí mamutov, srstnatých nosorožcov či takzvaných šabľozubých tigrov v dôsledku dopadu kozmického telesa sa objavila už dávnejšie, doposiaľ však chýbali dôkazy na jej potvrdenie.

Príčina vyhynutia mamutov na konci poslednej doby ľadovej je dlhodobým predmetov odborných sporov. Mnohí vedci sa domnievajú, že vyhubenie mamutov bolo výsledkom kombinácie viacerých faktorov, z ktorých najvýznamnejšie boli klimatické zmeny a intenzívny lov človekom.