Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Magazín

Prebudením Katky odštartovala tohtoročná Rušňoparáda

Prebudením 129-ročnej Katky (na snímke), najstaršej prevádzkovanej parnej lokomotívy v strednej Európe, sa začala 20. apríla 2013 prehliadka historických železničných vozidiel Rušňoparáda Košice 2013. Foto: TASR/František Iván

Počas dvojdňového podujatia sú pre návštevníkov pripravené nostalgické jazdy, rušňoparáda na točni, množstvo atrakcií pre deti a výstava autoveteránov.

Košice 20. apríla (TASR) - Prebudením 129-ročnej Katky, najstaršej prevádzkovanej parnej lokomotívy v strednej Európe, dnes oficiálne odštartovala prehliadka historických železničných vozidiel, Rušňoparáda Košice 2013. V košickom rušňovom depe za malou stanicou dnes aj v nedeľu (21. 4.) predstavujú kluby nadšencov z celého Slovenska historickú železničnú techniku. O slávnostné zapálenie ohňa v kotle Katky sa už tradične postaral primátor mesta Košice Richard Raši.

„Prebudenie Katky prebehlo v poriadku bez najmenších problémov, odhadujeme, že sem zavítalo už okolo 5000 ľudí, a to program ešte nekončí,“ priblížil pre TASR atmosféru prehliadky predseda občianskeho združenia (OZ) Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.

Počas dvojdňového podujatia sú pre návštevníkov pripravené nostalgické jazdy, rušňoparáda na točni, množstvo atrakcií pre deti, výstava autoveteránov, ponad areál už preleteli aj lietadlá a návštevníci si môžu vyraziť aj mincu. Najväčším lákadlom akcie však podľa Lehotského sú prvé tohtoročné jazdy v obnovenom vagóniku, ktorý potiahne parný rušeň Katka.


„Na svoje si prídu aj železniční nadšenci, ktorých pozývame v nedeľu na mimoriadne nostalgické vlaky z Prešova a Margecian, ktoré v úseku Kostoľany nad Hornádom – Košice pôjdu súbežne vedľa seba v čase približne od 11. do 11.10 hodiny. Sme radi, že toto najväčšie stretnutie historických vlakov na východe Slovenska sa teší veľkej obľube verejnosti. Na jednom mieste môžu v priebehu dvoch dní vidieť prehliadku toho najlepšieho zo zachovanej histórie a porovnať ho s modernými vozidlami železníc na Slovensku,“ upozornil Lehotský.

Dnešným prekvapením bolo aj slávnostné uvedenie obnoveného motorového vozňa M 131.1538, známeho aj ako Hurvínek. Okrem novej fazóny dostal aj nové meno Ľubka. Rozviazaním bielej stužky a jemným preleštením novučičkého laku ho do života uviedol predseda Košického samosprávneho kraja Zdenko Trebuľa.

„Prebúdzanie Katky je predzvesťou spustenia riadnej sezóny na Detskej železnici, ktorú v Čermeli otvoríme nasledujúci víkend 27. a 28. apríla. Aj v tejto sezóne sme pripravili bohatý program a nebudú chýbať ani mladí železničiari, ktorí sa predstavia aj v košickom depe,“ doplnil Lehotský.

Trinásty ročník podujatia organizuje Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., v spolupráci s OZ Detská železnica Košice, ŽSR a ZSSK Cargo. V tomto roku sa nesie v duchu 165. výročia príchodu prvého parného vlaku na územie Slovenska.

J. KUBÁČEK: Nadšenci, čo zachraňujú historické vlaky, sú tak trochu blázni

Na Slovensku pôsobí 10 spolkov nadšencov, čo sa usilujú o záchranu historických vlakov. Je to spolu približne 60 ľudí. Podľa šéfa sekcie železníc na ministerstve dopravy Jiřího Kubáčeka sú to všetko výnimočné osobnosti a tak trochu blázni. Sám sa k nim pritom dobrovoľne radí.

"Sú jednými z mála, ktorým na niečom záleží," uviedol Kubáček v rozhovore pre TASR, ktorý vznikol v rámci multimediálneho projektu Osobnosti, tváre, myšlienky. Na Slovensku je v súčasnosti zachovaných 150 historických rušňov a vozňov. Z toho je 30 kusov parných lokomotív a z nich je viac ako polovica reštaurovaná. Približne osem z nich jazdí.

"Prvú mašinku, ktorú sme vyťahovali z buriny, bol v Pohronskom Ruskove lokálkový rušeň z Uhorska z konca 19. storočia," opísal Kubáček. Na ňom zažil, podľa vlastných slov, neuveriteľné veci, lebo ho najprv opravoval v Železiarňach v Podbrezovej a potom na ňom ako študent jazdil.

"Teraz je mojou veľkou témou oživenie ozubnicovej železnice v Tisovci," doplnil Kubáček. Chce, aby fungovala na turistické účely a rozhýbala cestovný ruch v regióne. V oblasti železníc má dva veľmi konkrétne sny. Okrem sprevádzkovania ozubnicovej železnice v Tisovci by chcel zriadiť slušné železničné múzeum na Slovensku. "Ale v rámci možností tohto štátu, nie nad jeho pomery," dodal.