Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia

Český brokát dobyl Afriku, je favoritom moslimov na púti do Mekky

Foto: edb.cz

Podľa odhadov by mal čistý zisk Veby tento rok dosiahnuť 200 až 300 miliónov korún, čo je výrazný nárast v porovnaní so 160 miliónmi Kč v minulom roku a 105 miliónmi Kč v roku 2010.

Praha 20. októbra (TASR) - Keď vedenie českej textilky Veba pred 10 rokmi oznámilo, že sa v rámci novej stratégie sústredí na odbyt svojich látok v Afrike, bankári, poisťovne aj dodávatelia iba neveriaco krútili hlavami. Ukázalo sa však, že to bol krok správnym smerom.

Zatiaľ čo textilný priemysel v Európe čelí lacnej konkurencii z Číny, vo Vebe sa pracuje na zmeny, aby firma stíhala pokryť dopyt po kvalitnom brokáte v moslimských krajinách a medzi africkou elitou.

Podľa odhadov by mal čistý zisk Veby tento rok dosiahnuť 200 až 300 miliónov korún, čo je výrazný nárast v porovnaní so 160 miliónmi Kč (6,44 milióna eur) v minulom roku a 105 miliónmi Kč v roku 2010. A dopyt po jej produktoch sa ďalej zvyšuje.

Kvalita českého bavlneného brokátu totiž vysoko prevyšuje kvalitu čínskych látok. Je favoritom moslimov, ktorí sa rozhodli vykonať púť do Mekky.

Továreň v Broumove na severovýchode ČR zamestnáva 1200 ľudí a väčšina jej produkcie, zhruba 90 %, ide na export. No stále si drží dobrú pozíciu aj na domácom trhu - má šesť vlastných predajní a nedávno otvorila reprezentačný Africký butik v Prahe. Vyrába aj hotelový a bytový textil.

"Našimi najvýznamnejšími trhmi sú krajiny západnej, prevažne frankofónnej Afriky, napríklad Mauretánia, Senegal, Pobrežie Slonoviny, Niger, Burkina Faso. Máme zákazníkov aj v Ghane a v najľudnatejšej Nigérii či stredoafrickom Kamerune a Kongu," uviedol šéf Veby Josef Novák. Prvý polrok 2012 bol podľa neho pre textilku veľmi úspešný. Jej tržby sa zvýšili medziročne o 14 % na 1 miliardu Kč a hrubý zisk vzrástol na 199 miliónov Kč.

Napriek kríze tak firma ďalej investuje do modernizácie, v 1. polroku zvýšila investície o 174 % na 199 miliónov Kč. Chce totiž expandovať na nové trhy.

"Budeme testovať berberské etniká, najmä v Maroku. Naše látky chceme ponúknuť aj v ďalších moslimských krajinách, v arabských štátoch Perzského zálivu a v bohatých krajinách Strednej Ázie," dodáva Novák.

Informovala o tom agentúra AP a internetový portál českého denníka E15.