Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia

Upršané leto zasadilo tvrdú ranu britským maloobchodníkom

Upršané leto komplikuje situáciu obchodníkom. Foto: TASR/Henrich Mišovič

Dáždniky boli jediným tovarom, ktorých predaj vzrástol o 175 % oproti minulému roku.

Londýn 15. augusta (TASR) - Britskí obchodníci sa pred letom ako zvyčajne zásobili tričkami, plavkami, záhradným nábytkom či grilmi. Ale namiesto príjemného leta prišli rekordné dažde a jediné, čo ide dobre na odbyt sú dáždniky.

Vlhké leto prinútilo maloobchodné reťazce Marks & Spencer (M&S), John Lewis či Next, aby sa v mohutných výpredajoch pokúsili zbaviť letného tovaru, vyprázdnili sklady a začali rýchlo hľadať možnosti, ako sa prispôsobiť "nepredvídateľnému" počasiu.

"Letné tržby môžu byť veľkým sklamaním," upozorňuje Bryan Roberts, analytik spoločnosti Kantar Retail, podľa ktorého jar a leto boli tento rok aj na Britániu nezvyčajne daždivé.

Mizerné počasie tak ešte viac komplikuje situáciu britských maloobchodníkov, ktorí navyše čelia dôsledkom v poradí už druhej recesie v pomerne krátkom čase. Obchody s oblečením zápasia s problémami už od apríla, ktorý bol "najvlhkejší" v histórii záznamov o počasí. Na ilustráciu, dopyt po šortkách sa pre zlé počasie prepadol o 52 % a predaj sandálov klesol o 38 % a naopak dáždnikov sa v júli predalo o 175 % viac ako v rovnakom mesiaci minulého roka.

Next sa preto snaží "diverzifikovať" svoj sortiment a rozšíriť ponuku o produkty, ktorých odbyt nie je závislý od počasia, ako je posteľná bielizeň, obrusy i lampy. Reťazec už vlani otvoril 14 predajní, ktoré sa špecializujú iba na bytové doplnky.

Spoločnosť Kantar odhaduje, že až 80 % obchodov s módnym tovarom na britských ostrovoch ponúklo obrovské zľavy, aby sa zbavili letného tovaru. Britskí maloobchodníci zaradili tento rok do výpredajov v priemere o 10 % viac tovaru, ako za normálach okolností.

Generálny riaditeľ M&S Marc Bolland potvrdil, že zlé počasie najviac zasiahlo oddelenia s odevmi, pretože až 28 % z celkovej ponuky reťazca predstavujú letné ľanové odevy.

Sieť obchodov John Lewis zvyčajne už vo februári sťahuje z pultov vetrovky, čižmy či gumáky, no tento rok bolo všetko naopak. Dopyt po týchto produktoch sa po aprílových dažďoch viac ako zdvojnásobil. Reťazec preto v priebehu leta prispôsoboval ponuku na pultoch predpovediam počasia.

"Ak má byť horúci víkend, zväčšíme priestor s grilmi a oblečením na piknik a naopak," uviedla obchodná riaditeľka Andrea O’Donnellová. Okrem toho reťazec rozširuje ponuku predaja cez internet, aby oslovil zákazníkov, ktorí pre zlé počasie zostávajú doma. A táto stratéga, ako sa zdá, funguje.