< sekcia Regióny

Prezidentský vlak si cez víkend pozrelo 2400 ľudí, mieri do Lučenca

Na snímke salónik T. G. Masaryka v historickom vagóne Prezidentského vlaku na území Slovenska pri príležitosti osláv 100. výročia založenia 1. ČSR. Foto: TASR - Pavel Neubauer

Tento projekt vznikol pri príležitosti 100. výročia založenia Československej republiky. Ide o súpravu, ktorej jednotlivé vozne boli vyrobené pre potreby bývalých československých prezidentov.

Zvolen 8. júla (TASR) – Jedinečnú príležitosť pozrieť si historický Prezidentský vlak na železničnej stanici vo Zvolene, v ktorom sa kedysi viezli československí prezidenti Tomáš Garrigue Masaryk, Ludvík Svoboda, Gustáv Husák, ale i Alexander Dubček, či niekdajší nasledovník trónu František Ferdinand d'Este, využilo počas tohto víkendu okolo 2400 záujemcov. Pre TASR to v nedeľu za organizátorov konštatoval Michal Novotný. Vlak v pondelok (9.7.) zavíta do Lučenca, potom do Žiliny a svoju púť na slovenskom území ukončí 12. a 13. júla v Košiciach.

Tento projekt vznikol pri príležitosti 100. výročia založenia Československej republiky. Ide o súpravu, ktorej jednotlivé vozne boli vyrobené pre potreby bývalých československých prezidentov.

"Je zostavený z historických parných rušňov zo Slovenskej a Českej republiky a zo salónnych vozňov, ktoré využívali v minulosti prezidenti," konštatoval riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega. Súpravu vedie zrekonštruovaný parný rušeň Zelený Anton, ktorého obnova stála približne 50.000 eur.

Podľa riaditeľa Národního technického muzea v Prahe Karla Ksandra je zaujímavé sledovať architektúru interiérov, ktorá sa nesie v bruselskom štýle, ale i v duchu viedenskej secesie, či prvorepublikového novobaroka.

Ako tvrdí, jedným zo zaujímavých vozňov je salónny z roku 1968, ktorý vyrobili pre Svobodu.

"Tento vozeň však ako prvý použil Alexander Dubček na prelome júla a augusta v roku 1968, keď navštívil Čiernu nad Tisou, kde sa konalo potupné rokovanie československej delegácie s delegáciou Sovietskeho zväzu. V tomto voze Dubček prespával," priblížil Ksandr.

Projekt organizuje Národní technické muzeum Praha v spolupráci s Českými dráhami, Železnicami SR a občianskym združením Spolok Výhrevne Vrútky.

Páči sa mi TERAZ.SK na Facebooku

Staňte sa fanúšikom a sledujte dôležité správy z TASR priamo na vašom Facebooku.