Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Regióny

SNG začína letnú filmovú prehliadku oceneným švédskym filmom Štvorec

Na snímke pohľad na priečelie novej prístavby SNG Foto: TASR/Štefan Puškáš

Letné kino Film Europe v Berlinke prinesie žánrovo rôznorodé filmy od špičkových európskych režisérov, mnohé s oceneniami či nomináciami z prestížnych filmových festivalov.

Bratislava 2. júla (TASR) - Slovenská národná galéria (SNG) pripravila v rámci sprievodných programov vo svojom bratislavskom priestore Berlinka ďalšiu filmovú prehliadku.

"Letné kino Film Europe v Berlinke prinesie žánrovo rôznorodé filmy od špičkových európskych režisérov, mnohé s oceneniami či nomináciami z prestížnych filmových festivalov. Projekcie sa uskutočnia každú stredu od 4. júla do 29. augusta vždy o 20.30 h. Filmy odporúčame divákom od 15 rokov," informuje manažérka pre publicitu SNG Ladislava Gnacková.

Úvodnou projekciou (4.7.) je vlaňajšia dramatická komédia režiséra Rubena Östlunda Štvorec. Film získal Zlatú palmu na festivale v Cannes 2017 a bol nominantom Švédska na Oscara v kategórii najlepší zahraničný film. Vznikol v koprodukcii krajín Švédsko, Nemecko, Francúzsko a Dánsko. Hrajú: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Terry Notary.

Je to príbeh Christiana, ambiciózneho kurátora švédskeho múzea moderného umenia. Ako úspešný, atraktívny, rozvedený otec dvoch dcér spĺňa ideál vzdelaného mestského liberála, ktorý sa snaží citlivo vnímať aktuálne spoločenské problémy. S nimi ladí pripravovaná výstava konceptuálneho umenia, v ktorej dominuje inštalácia štvorca 4 x 4 metre vo verejnom priestore. Štvorca, v ktorom platia pravidlá absolútnej rovnosti a tolerancie.

Kurátor premýšľa ako takúto myšlienku predať v mediálne zahltenom a nesústredenom prostredí, ktoré žije predovšetkým virálnymi udalosťami. Zatiaľ čo marketingoví experti vymýšľajú rôzne stratégie, Christianovi ktosi ukradne mobil. V snahe získať ho späť roztočí nevedomky špirálu udalostí, ktoré spochybnia nielen jeho osobné kvality a výstavu, ale aj postavenie inštitúcie, ktorú kurátor reprezentuje. Režisér vo svojej "konceptuálnej tragikomédii" skúma egoistický charakter i pokrytectvo súčasných západných spoločností, ktoré čelia zmätku jazykov, symbolov a hodnôt.