Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Regióny

V Porube pochovali basu, na obrade nechýbala smrť či kňaz

Na archívnej snímke pochovávanie basy. Foto: TASR - Pavol Ďurčo

Pochovávanie basy bolo udalosťou v dedinskom spoločenstve, ktorá uzatvárala obdobie fašiangov trvajúce od 6. januára.

Poruba 14. februára (TASR)- V podhorskej obci Poruba v okrese Prievidza v utorok (13.2.) v noci pochovali basu. Porubčania sa tak pripravili na 40-dňový pôst, ktorý začal práve Popolcovou stredou.

"Fašiangový sprievod sme mali pred dvoma týždňami, deň pred Popolcovou stredou tradične pochovávame basu. Na smútočnom obrade nechýbala pani smrť, niekto si totiž basu musel zobrať so sebou. Samozrejme, prišiel aj farár, miništrant, ktorý nie je z našej fary, ale zďaleka, futbalisti, hasiči a podobná mladá chasa," povedal pre TASR Tibor Lacko z porubského dobrovoľného hasičského zboru.

Porubčania si podľa neho najskôr pochutili na tradičných fašiangových špecialitách ako je praženica, klobása či slanina. "Mohli sa zabaviť na programe, ktorý sme pre nich pripravili a ako už býva zvykom v našej obci, aj na samotnom programe pochovávania basy, ktorý je tiež svojím spôsobom humorný," doplnil.

S basou sa podľa Lacka prítomní nelúčili navždy. "Veríme, že po 40-dňovom pôste sa opäť vráti medzi nás a my sa budeme môcť opäť tešiť z jej prítomnosti," dodal.

Pochovávanie basy bolo udalosťou v dedinskom spoločenstve, ktorá uzatvárala obdobie fašiangov trvajúce od 6. januára, ozrejmila riaditeľka Hornonitrianskeho múzea v Prievidzi Iveta Géczyová. "Basa sa pochovávala v rámci regiónu hornej Nitry vždy zaujímavým spôsobom, nechýbali základné postavy, ktoré sa pri pohrebe vyskytovali. Či už to bola postava kňaza, miništrantov, ale nechýbali aj plačky, ktoré sa lúčili so zomrelou basou," priblížila.

Program podľa riaditeľky dopĺňali aj scénky, ktoré parodovali či už obyvateľov alebo ich vlastnosti, tiež udalosti, ktoré sa odohrali počas predchádzajúceho obdobia. "Platilo nepísané pravidlo: čo je zakázané v bežnom živote, je počas fašiangov dovolené," podotkla s tým, že pochovávaním basy končila akákoľvek zábava na dedinách i v mestách.

Počas pôstu boli zakázané svadby, tiež jedlá z bravčoviny, s masťou, dovolené boli ryby a podobne aj konzumácia zvierat, ktoré žili vo vode, či už to boli bobry alebo vydry. "Veľakrát ženy na dedinách vyčistili hrnce, ktoré používali na prípravu pôstneho jedla. Namiesto bravčovej masti používali pretopené maslo, tu na hornej Nitre olej, ktorý bol lisovaný zo semien. K tomu slúžili špeciálne zariadenia, umiestnené v samostatných objektoch v Nedožeroch-Brezanoch alebo Koši," uzavrela Géczyová.