Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 5. máj 2024Meniny má Lesia a Lesana
< sekcia Slovensko

Slováci sú podľa Európskeho prieskumu slušní vodiči

Výsledky piateho ročníka Európskeho barometra zodpovednej jazdy autom Foto: VINCI Autoroutes/IPSOS/Barometer 2018

Nadácia VINCI Autoroutes zverejňuje výsledky 5. ročníka Európskeho barometra zodpovednej jazdy autom.

Bratislava 2. júla (OTS) - V tomto blížiacom sa období zvýšeného pohybu na cestách vďaka odchodom na dovolenky, nadácia VINCI Autoroutes vydáva výsledky už piateho ročníka Európskeho barometra zodpovednej jazdy autom.
Prieskum uskutočnil IPSOS na vzorke respondentov pozostávajúcej z 11 038 Európanov v 11 krajinách Európskej únie.

Ako najslušnejší vodiči sa javia Švédi (v priemere je z 5 testovaných je len 1,3 vodiča s neslušným správaním), Slováci (1,5) ďalej Briti (1,7). Najnezdvorilejší vodiči sú Gréci (2,4 vodičov s neslušným správaním v priemere), Španieli (2,2) a Taliani (2,1), v týchto troch krajinách počet neslušne sa správajúcich vodičov narastá.

Európania sa na cestách necítia pokojne: 81 % priznalo strach z agresívneho správania iného vodiča. Rovnaký výsledok platí aj pre 87 % Francúzov, Španielov, Grékov a 84 % Slovákov.

Európania považujú nepozornosť za jednu zo základných príčin smrteľných nehôd na cestách (54 % ; -3 body oproti roku 2017, ale iba 51 % Slovákov) spolu s jazdou pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok (56 %; bez zmeny oproti 58 % Slovákov). Dokonca, za hlavnú príčinu je považovaná v Holandsku (72 %), v Taliansku (69 %), vo Veľkej Británii a v Grécku (57 %).

A hoci je 84 % Európanov (83 % Slovákov) pripravených netelefonovať počas jazdy (či už s hands free zariadením alebo bez neho), a znížiť tak počet mŕtvych na cestách a aj napriek tomu, že tieto nebezpečné praktiky sú v každej krajine rôzne, Európania a rovnako aj Slováci využívajú vo vysokom počte aj naďalej zariadenia na konektivitu počas jazdy.
Takže, nie je prekvapením, že 4 % Slovákov (a 7 % Európanov) už mali alebo takmer mali nehodu z dôvodu používania mobilného telefónu počas jazdy.

Jazda pod vplyvom alkoholu je u slovenských vodičov aj naďalej málo prítomná, pretože iba 2% pripustili, že sa im už stalo, že si za volant sadli aj napriek tomu, že hranica nimi skonzumovaného alkoholu prekročila povolený limit (oproti 10 % Európanov) a 2% vodičov (oproti 4 % európskeho priemeru) jazdilo aj napriek tomu, že účinok alkoholu pociťovali. Je vhodné poznamenať, že na Slovensku je zakázané akékoľvek konzumovanie alkoholických nápojov pred jazdou. Pokiaľ ide o európsku úroveň, skúmalo sa správanie pri otázke po koľkých skonzumovaných pohárikoch odmietnu vodiči sadnúť za volant (1,9 pohára v priemere), toto množstvo veľmi často prekračuje národný tolerovaný limit, dokonca aj v takých krajinách, akou je aj Slovensko, v ktorých deklarovaný priemer je najnižší (1,1 pohára alkoholu v priemere ako dôvod na odmietnutie jazdy) alebo Švédsko (1,1 pohára v priemere). Aj tu to prekračuje národný povolený limit 0,2 g/L, čo predstavuje maximálne jeden pohár. Zhovievavosť v tejto otázke má vážne priame následky, lebo 7 % Európanov (a 4 % Slovákov) priznalo, že z dôvodu neprimeranej konzumácie alkoholického nápoja, mali takmer nehodu.
Foto: VINCI Autoroutes/IPSOS/Barometer 2018

Nebezpečenstvo vždy prichádza od druhých
Hoci Európania sa priznali k rizikovému správaniu za volantom, predsa len prevažuje u nich spokojnosť a veľmi pozitívne hodnotenie ich vlastného správania počas jazdy. 97 % vodičov (98 % Slovákov) pri popise svojho správania použije minimálne jedno pozitívne adjektívum, za obozretných sa považuje 74 % (66 % Slovákov), za pokojných 57 % (61 % Slovákov) a za slušných 26 % (23 % Slovákov).
Naopak, iba 11 % vodičov priznáva stres (10 % Slovákov) a nikdy sa nepovažuje za agresívnych (3 % Európanov a 2 % Slovákov), nezodpovedných (1 % Európanov, 2 % Slovákov z celej Európy sa hodnotí najprísnejšie pri tomto bode) alebo nebezpečných (1 % Európanov a rovnako aj Slovákov).
Foto: VINCI Autoroutes/IPSOS/Barometer 2018

Zacielenie na ospanlivosť za volantom
Napriek uvedomeniu si rizika vodiči aj naďalej riskujú, že za volantom zaspia.
Ak 36 % Európanov (41 % Slovákov) identifikovalo mikrospánok za jednu z hlavných príčin smrteľných nehôd na diaľnici, toto číslo je v porovnaní s rokom 2017 na miernom ústupe (+1 pt). Menej citlivo vnímajú však túto skutočnosť ako Francúzi, pre ktorých je mikrospánok aj naďalej, a oprávnene, najspomínanejšou príčinou smrteľných nehôd (52 %).
V skutku, 48 % (=) Slovákov uznalo, že sa už cítili veľmi unavení a aj napriek tomu si zadli za volant , pretože boli nútení (44 % Európanov). Na viac, počet nehôd súvisiacich s ospanlivosťou za jazdy v Európe skôr narastá: 26 % (+1 perc.bod) európskych vodičov už zažilo pocit niekoľkosekundového mikrospánku za jazdy (32 % Slovákov ; + 3 perc.body) a 16 % (+2 perc.body) už prešlo cez odstavný pruh alebo cez krajnicu v momente nepozornosti alebo mikrospánku (20 % Slovákov).

Tieto udalosti, ktoré súvisia s ospanlivosťou nie sú vôbec zanedbateľné, pretože 9 % Európanov malo takmer alebo skutočne nehodu práve kvôli ospanlivosti (6 % Slovákov), čo je vyšší počet ako počet nehôd alebo rizika nehody z dôvodu používania mobilného telefónu za jazdy alebo jazdy pod vplyvom alkoholu (8 % a 4 % Slovákov).