Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Trnavský kraj

Bioolej vyrobený vo Veľkých Dvorníkoch putuje do zahraničia

Ilustračné foto. Foto: TASR/Radovan Stoklasa

O bioslnečnicový olej na domácom trhu nie je veľký záujem, dopyt je nízky.

Veľké Dvorníky 19. júla (TASR) – Školské hospodárstvo Búšlak, s.r.o., vo Veľkých Dvorníkoch v okrese Dunajská Streda patrí na Slovensku medzi prvé, ktoré sa dalo na cestu ekologického poľnohospodárstva. Nakoľko domáce skúsenosti neboli, jeho vedenie si určilo a vytyčovalo hlavné pracovné postupy a najmä metódy prác splňujúce požiadavky biopoľnohospodárstva.

"V začiatkoch veru boli aj problémy, ktoré sa len ťažko prekonávali. Napriek tomu sme sa nevzdávali a vďaka prístupu pracovníkov sme problémy zdolali. Navštívili sme farmy v Taliansku, Maďarsku, Rakúsku a Nemecku len preto, aby sme zbierali skúsenosti," uviedol konateľ spoločnosti Pavel Bíró. Dodal, že dnes už hrdo môžu konštatovať, že patria na Slovensku medzi najväčších producentov ekologického poľnohospodárstva. Výroba je zameraná na rastlinnú a živočíšnu výrobu v systéme ekologického poľnohospodárstva. K hlavnej činnosti spoločnosti patrí aj zabezpečenie praktického poľnohospodárskeho výcviku žiakov Strednej odbornej školy rozvoja vidieka v Dunajskej Strede. "Výchova novej generácie na ekologické poľnohospodárstvo sprevádzané s možnosťou jeho praktického využívania na školskom hospodárstve Búšlak je v rámci Slovenska ojedinelé," konštatoval Bíró.

Podľa jeho ďalších slov okrem živočíšnej, v rastlinnej výrobe obhospodarujú 997 hektárov poľnohospodárskej pôdy, z toho 20 hektárov ovocného sadu a viniča, zvyšok je orná pôda. "Našou hlavnou plodinou a artiklom je bioslnečnica a biošpargľa. Biošpargľa sa predáva do zahraničia a naša dcérska spoločnosť spracováva slnečnicu, kde vyrábame bioslnečnicový olej," priblížil činnosť firmy Bíró.

Poznamenal, že ročne ide o spracovanie 2000 t slnečnice. O bioslnečnicový olej na domácom trhu nie je veľký záujem, dopyt je nízky. "Do slovenských obchodov dodávame len 15–20 % produkcie, zvyšok putuje do zahraničia. Hlavnými obchodnými partnermi sú Nemecko, Rakúsko a Holandsko," ozrejmil konateľ. Zároveň vysvetlil, že v prípade bioproduktu dôležitým faktorom je pestovanie a nie spracovanie. "Pestovanie slnečnice sa realizuje netradičným spôsobom. Slnečnica rastie na bioplochách, ktoré sa pravidelne kontrolujú príslušnými orgánmi. Nesmú sa používať syntetické, ale len organické a zelené hnojivá. Vylučujú sa syntetické chemické prípravky, ako aj listové hnojivá, povolená je len síra a meď, a to len v určených množstvách," zdôraznil Bíró. Podotkol, že proti burinám sa nepoužívajú žiadne chemikálie, ich likvidácia sa koná mechanicky, vykopávaním. Poznamenal, že náklady sú vyššie, pričom výnosy sú nižšie. Z uvedených dôvodov je vyrobený olej drahší. Možno preto domáci dopyt je tak nízky.

Pri spracovaní bioslnečnice technologický postup je ten istý, ako pri komerčnej výrobe, s tým rozdielom, že pri preprave a výrobných postupoch sa realizuje generálna očista zariadenia. "Výroba ekologického produktu je o 40–50 % drahšia, ale v obchodoch sa rozdiel navŕši až na dvojnásobok komerčného oleja. Žiaľ, prvovýrobca túto obchodnú politiku nemôže ovplyvniť," dodal.