Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea
< sekcia Trnavský kraj

Trnavská galéria uvedie súčasných českých umelcov

Ilustračná fotografia. Foto: TERAZ.sk

Vernisáže sa uskutočnia vo štvrtok (25. 1.), vo výstavných priestoroch Koppelovej vily obe potrvajú do 10. marca.

Trnava 23. januára (TASR) - Ako prvé prezentácie umelcov v roku 2024 pripravila Galéria Jána Koniarka (GJK) v Trnave výstavy súčasného českého umenia a mladej košickej výtvarníčky Moniky Germuška Vrancovej. Vernisáže sa uskutočnia vo štvrtok (25. 1.), vo výstavných priestoroch Koppelovej vily obe potrvajú do 10. marca. Informoval o tom Erik Petráš z GJK.

Výstava Na dvorečku ... Blackbird predstavuje diela súčasných českých výtvarníkov zo zbierky Marek bratov Iva a Zdenka Markových. Ide v krátkom čase o ďalšiu prezentáciu zo súkromnej zbierky v GJK, v júli 2023 kurátor a riaditeľ galérie Vladimír Beskid spolupracoval na výstave prác francúzskych maliarov zo zbierky parížskej Galerie Olivier Waltman. Teraz sa v Trnave predstaví 22 umelcov, medzi iným Jan Benedik, Adam Štech, Michal Pěchouček, Milan Houser, Petra Hermanová či Jakub Tajovský a Marek Ther.

"Zbierka vznikla v roku 2000 vďaka záujmu bratov o tvorbu študentov a čerstvých absolventov vysokých výtvarných škôl. Orientácia na nepreverených autorov, ktorá so sebou prináša príležitosť objavovať výnimočných umelcov a podporiť ich v začiatkoch tvorivej kariéry, sa neskôr rozšírila aj o etablovaných autorov," uviedol Beskid.

Podstatnú časť zbierkového súboru tvoria klasické médiá, od roku 2007 sa však zberateľský tandem zameriava aj na oblasť nových médií, ako je video, videoperformance či animácia. "Tým sa táto zbierka odlišuje od obvyklých zbierkotvorných prístupov súkromných i verejných inštitúcií," doplnil kurátor.

Kurátorom výstavy prác Germuška Vrancovej je Peter Megyeši. Má názov Bodnutie včelej kráľovnej a cez vizuálnu esej ponúka alegorické rozprávanie o ohrození, úniku a záchrane. Na súčasnú globálnu environmentálnu krízu autorka nahliada cez podobenstvo o organizovaní úľa a úlohy včelej kráľovnej. "V rámci objektovej inštalácie odhaľuje možnosti imaginácie záchrany ľudstva, inšpirovanej pozorovaním života iného živočíšneho spoločenstva," uviedol Megyeši.