Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 2. máj 2024Meniny má Žigmund
< sekcia Zahraničie

Trump zastavil lety dvoch typov boeingov, už vlani sa piloti sťažovali

Americký prezident Donald Trump, archívna snímka. Foto: TASR/AP

Prezident USA tak reagoval na nedeľnú haváriu stroja v Etiópii, ktorá si vyžiadala životy 157 ľudí vrátane štyroch Slovákov.

Washington 14. marca (TASR) - Prezident USA Donald Trump vydal v stredu mimoriadne nariadenie s okamžitou platnosťou, ktorým pozastavil lety všetkých lietadiel typu Boeing 737 Max 8 a Max 9. Reagoval tak na nedeľnú haváriu stroja v Etiópii, ktorá si vyžiadala životy 157 ľudí vrátane štyroch Slovákov.

Trumpovo rozhodnutie je zvratom v postoji Spojených štátov z posledných dní. Nasleduje príklad mnohých krajín, ktoré už lety týchto typov boeingov pozastavili dovtedy, kým nebude vypracované hodnotenie ich bezpečnosti. Ten istý model boeingu indonézskej nízkonákladovej spoločnosti Lion Air sa zrútil vlani v októbri do Jávskeho mora, pričom zahynulo všetkých 189 ľudí na palube, pripomenula tlačová agentúra DPA.

Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) oznámil, že rozhodnutie prezidenta sa zakladá na "nových dôkazoch" a spresnených údajov zo satelitov. FAA pritom ešte pred dvoma dňami odmietol pozastaviť lety strojov Boeing 737 Max 8.

FAA tiež napísal, že sú "niektoré podobné črty" medzi oboma tragédiami, ktoré mohli mať spoločnú príčinu a tú treba spoznať a vyriešiť.

Americká spoločnosť Boeing vydala v stredu vyhlásenie, že súhlasí s nariadením prezidenta Trumpa a podporuje dočasné uzemnenie týchto lietadiel.

Trump označil nedeľnú haváriu za "tragédiu" a dodal, že je v kontakte s Boeingom, ktorú scharakterizoval ako "úžasnú spoločnosť."

Prezident uviedol, že bezpečnosť cestujúcich leteckou dopravou je "prvoradým záujmom".

FAA informovala, že pozastavenie letov bude platiť dovtedy, kým nebudú dôkladne preskúmané dve čierne skrinky lietadla - záznamník letových údajov a záznamník hlasov z kokpitu - a kým sa neskončí ďalšie vyšetrovanie.

"Úrad podporil toto rozhodnutie po zozbieraní údajov a nových dôkazov, získaných na mieste havárie a dnes zanalyzovaných," vysvetlil FAA v stredu.

Po USA pristúpili k uzemneniu týchto boeingov aj Brazília a Mexiko.

Nahnevaní pozostalí obetí mohli v stredu navštíviť miesto zrútenia lietadla a letecká spoločnosť Ethiopian Airlines zároveň oznámila, že čierne skrinky posiela do Európy na analýzu.

Zábery z miesta havárie zachytávali rozrušených a zúfalých členov rodín.

Havárie z októbra a z tohto víkendu sú podobné, na čo už poukázali úrady. Navyše, problémy s lietadlom hlásili koncom minulého roka aj americkí piloti, napísala tlačová agentúra AFP.

Najmenej štyria piloti USA odovzdali po októbrovej nehode v Indonézii správy, v ktorých sa všetci sťažovali, že lietadlo začalo náhle padať. Dokumenty si prezrela aj agentúra AFP.

Havária letu spoločnosti Lion Air bola pripísaná systému na stabilizáciu letov.

FAA sa pripravuje na dlhšie uzemnenie lietadiel Boeing 737 Max


Federálny úrad pre letectvo (FAA) v USA sa pripravuje na dlhšie pozastavenie prevádzky lietadiel typu Boeing 737 Max. Podľa šéfa FAA Dana Elwella sa očakáva obnovenie ich letov "v priebehu niekoľkých mesiacov". Informovali o tom americké médiá v noci na štvrtok.

V stredu (13. 3.) sa nakoniec rozhodli ponechať na zemi lietadlá Boeing 737 Max aj USA, keď predtým aj napriek preventívnym zákazom v ostatných krajinách trvali na bezpečnosti týchto strojov. Podľa vyhlásenia FAA sa však objavili nové poznatky, ktoré ukázali podobnosti medzi nedeľným (10. 3.) pádom lietadla 737 Max v Etiópii a zrútením konštrukčne rovnakého lietadla v Indonézii vlani v októbri. To znamená, že väčšina strojov 737 Max po celom svete zostáva na zemi.

Experti sa domnievajú, že asistenčný softvér v nových lietadlách Boeingu mohol mať podiel na oboch nešťastiach. Pokiaľ ide o nové poznatky spomínané FAA, ide o údaje firmy Aireon, ktorá monitoruje pohyby lietadiel prostredníctvom satelitov. Správa Aireon jasnejšie než doterajšie informácie ukázala, že existujú podobnosti medzi oboma pádmi, uviedol Elwell. Aireon v krátkych časových intervaloch zbiera z lietadiel vysielané údaje, napríklad o výške, rýchlosti alebo polohe.