Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia SEKCIA: Zdravie

Slováci stále zanedbávajú prevenciu, povzbudiť ich má nová kampaň

Ilustračné foto Foto: TASR/Oliver Ondráš

Iba mizivé percento poistencov absolvuje gastroenterologickú prehliadku a urologickú prehliadku.

Bratislava 30. apríla (TASR) - Slováci stále zanedbávajú prevenciu, ako vyplýva z údajov najväčšej Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP), najzodpovednejšie pristupujú k stomatologickej prehliadke. Vyššie počty sa zaznamenávajú aj v prípade prehliadok u pediatrov a gynekológov. Naopak, ako poukázal šéf poisťovne Marcel Forai, iba mizivé percento poistencov absolvuje gastroenterologickú prehliadku a urologickú prehliadku.

Skúsenosti štátnej poisťovne ukazujú, že k prevencii sa zodpovednejšie stavajú ženy, najmä tie v strednom veku. "Sú matky alebo majú svoju rodinu a väčšinou práve ony aj objednajú preventívnu prehliadku svojmu manželovi, väčšinou ak muž ide na preventívnu prehliadku, tak je to pod vplyvom manželky alebo partnerky," povedala vedúca zdravotného a revízneho odboru VšZP Beata Havelková.

Na preventívnu prehliadku sa tiež podľa jej slov skôr objednajú ľudia s vyšším vzdelaním, a to s vysokoškolským alebo stredoškolským, ako aj tí žijúci v mestách. "Najmenej preventívnych prehliadok absolvujú obyvatelia južného Slovenska, prípadne severného. Najviac absolvujú mestskí ľudia, čiže žijúci vo väčších aglomeráciách," doplnila Havelková.

Prevencia má podľa Foraia dva významy, pripomenul, že zlepšuje kvalitu života, keďže sa takto napríklad môže odhaliť ochorenie už v začiatkoch, zároveň má aj ekonomické dopady. Prevencia karcinómu krčka maternica pri preventívnej prehliadke stojí asi 35 eur, ak sa ochorenie zachytí včas, náklady na liečbu predstavujú do 800 eur. Pokiaľ je však ochorenie pokročilé, liečba stojí v priemere asi 7000 eur ročne.

VšZP upozorňuje, že preventívna prehliadka môže zachrániť život. Chce preto motivovať ľudí, aby sa objednávali na preventívne prehliadky formou novej kampane "Nečakajte na červenú!". Tú spúšťa dnes a potrvá do polovice júna. V rámci nej sa do médií dostanú spoty, ktoré budú ľudí nabádať k tomu, aby sa aj oni objednali u svojho lekára. Náklady na kampaň dosiahnu do 415.000 eur, väčšina prostriedkov sa využije na nákup mediálneho priestoru.