< sekcia Ekonomika

Érsek: Výstavba križovatky Levočská a D1 Prešov idú podľa plánu

Na snímke minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek pri zrekonštruovanej križovatke Levočská - Obrancov mieru počas kontrolného dňa cestných stavieb v Prešove 18. novembra 2019. Foto: TASR – Milan Kapusta

Križovatka I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru bola financovaná za sedem miliónov eur ako jeden z projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Prešov 18. novembra (TASR) – Práce na prešovskej križovatke ulíc Levočská a Obrancov mieru sú v závere. Ako v pondelok v Prešove informoval minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd), v súlade s harmonogramom pokračujú aj práce na stavbe D1 Prešov západ - Prešov juh.

Križovatka I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru bola financovaná za sedem miliónov eur ako jeden z projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Podľa ministra sa na nej denne vytvárali kolóny. Keďže ide o jeden z dôležitých ťahov cez Prešov ďalej na východ, rezort pripomenul, že bolo nevyhnutné investovať zdroje do zlepšenia parametrov tejto cesty. „Kým nebude hotový celý úsek rýchlostnej cesty R4 až po Kapušany, pomôžu dopravu v meste zlepšiť aj tieto opatrenia na už existujúcej ceste,“ povedal Érsek s tým, že stavba bude odovzdaná o mesiac.



Aktuálne realizujú dokončovacie práce. „Došlo k rozšíreniu existujúcej cesty I. triedy, boli urobené opatrenia na to, aby sa skomfortnili životné podmienky aj obyvateľom mesta – postavila sa protihluková stena, dva nové mostné objekty, opravilo sa železničné priecestie, opravili sa chodníky súvisiace s cestou a takisto pribudla cyklotrasa, ktorá je za protihlukovou stenou,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály. Rekonštrukcia bola naplánovaná na 18 mesiacov. S prácami začali vlani v júni.

Čo sa týka prác na stavbe juhozápadného diaľničného obchvatu mesta Prešov, aj tie podľa Érseka pokračujú v súlade s harmonogramom, pričom dodávateľ deklaruje dokončenie diaľnice v júni 2021. „V súčasnosti najdôležitejšou stavbou na kritickom úseku cesty je výstavba križovatky Vydumanec. Je to mimoriadne technicky zložitá križovatka, ktorá sa v takomto rozsahu na Slovensku ešte nebudovala,“ dodal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin.

Na snímke rozostavané mosty stavby D1 Prešov, západ - Prešov, juh pri križovatke Vydumanec počas kontrolného dňa cestných stavieb v Prešove 18. novembra 2019.
Foto: TASR – Milan Kapusta


Podľa Šinályho sa na ňu napájajú dva diaľničné úseky, ako aj cesty I., II. aj III. triedy. „Je to veľká spleť križovatiek, nie je to riešené jednou kruhovou križovatkou. Zo všetkých smerov sú navádzacie komunikácie na ostatné smery, takže bude to pre jazdu veľmi komfortná križovatka, trošku náročnejšia pre orientáciu,“ vysvetlil.

Na stavbe realizujú výstavbu nosných konštrukcií mostov. Začali sa aj práce na zakladaní protihlukových stien. V tuneli Prešov, ktorý bol prerazený o tri mesiace skôr, ako predpokladal harmonogram, vykonávajú betonáž sekundárneho ostenia. Na stredisku správy a údržby realizujú výstavbu prevádzkovej budovy a budovy pre policajtov, násypové a zárezové svahy sú už čiastočne zahumusované.

Érsek pripomenul, že ide o jednu z najväčších aktuálne realizovaných stavieb v Prešove, pričom ďalší obchvat Prešova je rovnako vo výstavbe. „Myslím si, že pokiaľ sa toto všetko postaví, v Prešove bude na 30 rokov pokoj s cestami. Dúfam, že aj ostatné stavby pôjdu tak ako táto,“ uviedol minister.